Quinoa?

Quinoa

 

Nu mai este niciun secret pentru nimeni..

…quinoa a devenit din ce în ce mai populară,

chiar dacă a întrat de puțin timp pe piața din România.

Însă pentru unii este în continuare un mister.

Dacă nu știi nimic despre quinoa,

ți-am pregătit cel mai detaliat ghid.

Și ca să distrugem primul mit

quinoa nu este o cereală

În acest articol ți-am pregătit toate informațiile pe care nu ți le-a spus nimeni despre quinoa.

Cum a apărut quinoa?

Ce este quinoa?

Quinoa este o plantă  care vine din America de sud

și care a fost ignorată timp de secole.

Interesant este că de puțin timp a fost remarcată de restul lumii

și a intrat în categoria super alimentelor

datorită conținutului său nutrițional.

De cele mai multe ori, în mod greșit

quinoa este asociată cu clasa cerealelor

datorită propietatăților pe care le are. 

Este o alternativă bună pentru persoanele care suferă 

de intoleranță la gluten pentru că reușeste

să înlocuiască cu succes coucous-ul și

bulgurul.

Dar ca să aflii mai multe despre cum a apărut această plantă este bine să te uiți la originile ei.

Cum a apărut quinoa

Cultivată cel mai adesea în munții Anzi ai continentului sud american quinoa a devenit o importantă sursa de hrană pentru populația din această zonă. 

Pentru vechii incași quinoa era un aliment de bază pe care îl considerau cereala-mamă.

Boabele acesteia erau considerate semințe sacre.

Aceștia omagiau această plantă iar pentru a-i aduce un omagiu

au creat câteva tradiții în jurul acesteia.

Una dintre tradiții era ca prima sămânță de quinoa a fiecărui an,

să fie plantată de către liderul Incaș cu o lopată de aur.

În felul acesta ei credeau că pot hrăni toată armata pe perioade lungi de timp mai ales în timp de razboi. 

O dată cu trecerea timpului quinoa și-a pierdut din popularitate și a ajuns să fie cultivată de către țărani.

Era considerată un aliment ieftin care se găsea cel mai adesea pe masa săracilor.

Dar în ultimii ani quinoa și-a recăpătat popularitatea și nu mai este considerată un aliment ieftin ci o importantă sursă de nutrienți.

Din fericire acum o putem găsi atât în magazinele naturiste cât și pe rafturile supermarketurilor la un preț accesibil.

În Chile, Bolivia și Peru, quinoa este o sursă foarte importantă de nutrienți și este utilizată într-o mare varietate de rețete cum ar supă, pâine și chiar băuturi.

 În multe locuri, fructul plantei Quinoa este folosit ca un medicament actual pentru tăieturi, răni și vânătăi.

Ce este quinoa?

Acum că știi cum a apărut quinoa și cum a fost folosită hai să aflii și ce anume este.

De cele mai multe ori quinoa este considerată ca fiind o cereală și este preparată ca atare.

Nu este în totalitate greșit dar ar fi bine să știi adevărul.

De fapt quinoa este o pseudocereală, ceea ce înseamnă că boabele sunt de fapt semințele plantei care se numește Chenopodium și care se înrudește cu spanacul, sfecla și varza.

Quinoa se găsește în floarea acesteia și nu în spice așa cum se întâmplă în cazul grâului.

Un alt lucru pe care le deosebește este faptul că boabele de quinoa nu conțin gluten ceea ce le face ideale pentru persoanele care suferă de intoleranță la gluten.

Alte pseudocereale mai sunt și hrișca, amaranth și semințele de chia.

Uneori frunzele plantei de quinoa sunt consumate ca salată iar tulpina și floarea se folosesc în scopuri medicinale din care se pot face diferite medicamente.

Dar scopul principal pentru care este cultivată quinoa este consumul semințelor. Aceasta se prepară asemănător cu orezul și poate fi consumată alături de diferite legume și are o versatilitate foarte mare.

Condițiile climaterice ideale în care crește și se dezvoltă quinoa este o altitudine cât mai înaltă și un climat cât mai rece.

Câte tipuri de semințe de quinoa există?

Din fericire există peste 120 de tipuri de semințele de quinoa, iar fiecare tip are o altă culoare.

Dar astăzi am să vorbesc despre cele mai importante trei tipuri și anume:

  • quinoa albă
  • quinoa roșie
  • quinoa neagră

Acest mini ghid te va ajuta să întelegi de care sunt diferențele dintre tipurile de quinoa.  Și te va ajuta să te orientezi mai bine în magazin atunci când ești în căutare de semințele de quinoa ideale pentru tine. 

 

Quinoa albă

Quinoa albă sau ivoire este cel mai comun tip de quinoa.

Acest tip îl întâlnești cel mai des la supermarket și în magazinele de specialitate.

Nu este mai deloc aromată, ci are mai mult un gust neutru. Ar fi ideal să fie amestecată   cu alte alimente ca să absoarbă aroma acestora. 

Atunci când este gătită are o textură moale și poate înlocui cu ușurință orezul alb.

Textura și gustul sunt asemănătoare. 

Quinoa roșie 

Se aseamănă mai bine la gust și la textură cu orezul brun.

Atunci când este gătită acesta își păstrează forma de biluțe mici.

Capătă o textura un pic gumată ceea ce o face ideală pentru a fi folosită în salate mai ales acolo unde ai nevoie de un element mai crocant pentru a pune în evidență preparatul.

Quinoa neagră

Este cea mai aromată dintre cele trei tipuri de quinoa și este ideală folosită în preparate dulci cum ar fi budinca de quinoa cu lapte de migdale.

Dintre toate tipurile, aceasta își păstrează forma cel mai bine si este cea mai gumată după preparare. 

Este ideală să fie folosită în salată, garnitură împreună cu alte legume sau adăugată în diverse tipuri de pâine.

Cum gătești corect quinoa?

Semințele de quinoa crude au o formă ușor ovală cu un mic strat de germeni în exterior care le înconjoară. Atunci când sunt gătite mijlocul devine moale iar stratul exterior devine crocant și se îndepârtează de miez.

Toate tipurile de quinoa au o consistență moale și devin ușor aromate atunci când sunt gătite ceea ce le face foarte versatile și ușor de amestecat cu alte alimente.

Înainte de a găti quinoa

În primul rând quinoa trebuie spălată înainte de a fi gătită. Deoarece sămânța de quinoa are un strat protectiv care se numește saponin. Acest strat prin spălare este îndepărtat.

Chiar dacă acest strat de saponin are efecte benefice, dacă este lăsat pe quinoa acesta are un gust amar ceea ce nu este recomandat.

În alte părți ale lumii acest strat de saponin este păstrat și din acesta se face detergent de casă sau este folosit în diverse produse cosmetice home made.  

După ce am gătit quinoa

Quinoa gătită poate fi folosită în diverse supe, salate, paste, biscuți sau pentru alte umpluturi.

Mare avantaj al acestei sămânțe este că fierbe destul de repede așa că 15 minute sunt suficiente pentru a fi pregătită.

De asemenea și făina de quinoa este detul de folosită mai ales pentru a prepare pâine, brioșe sau diverse dulciuri.

Marele avantaj nutritiv al acestei făine este conținutul ridicat de fibre. 

Ce beneficii are quinoa?

Quinoa este foarte bogată în proteine dar mai conține și vitamine, minerale, calciu și vitamina E.

Este o proteină integrală, completă și conține toți cei nouă aminoacizi esențiali.

În comparație cu alte cereale, quinoa conține o cantitate dublă de proteine chiar mai mult decât orezul brun, orzul sau porumbul.

Fibrele care se găsesc in quinoa sunt extrem de benefice pentru tranzitul intestinal și pentru sistemul digestiv. 

Fibrele alimentare te ajută să îți menții senzația de sațietate cât mai mult timp, în felul acesta nu va mai apărea așa repede senzația de foame. 

Fierul din quinoa te ajută să îți menții celulele roșii sănătoase care formează hemoglobina.

În felul acesta oxigenul este transportat la celule pe care le oxigenează după care este transferat în mușchi. 

Metabolismul creierului nostru are nevoie de o cantitate mare de oxigen pentru a funcționa adecvat. 

Ceea ce înseamnă că zilnic trebuie să consumăm un aliment ce conține fier. 

Magneziu este o altă minerală care se găsește în quinoa din belșug. 

În general magneziul are rolul de a relaxa vasele de sânge ceea ce înseamnă că reduce inflamația și reduce durerea provocată de migrene.

De asemenea magneziul ajută la ameliorarea:

  • diabetului zaharat,
  • menține la un nivel optim zahărul din sânge,
  • produce energie
  • detoxifică organismul
  • și ajută la menținerea sănătății oaselor și a dinților

Să nu confunzi magneziul cu manganul care se găsește tot in quinoa.

Acest antioxidant previne îmbătrânirea celulelor și luptă împotriva radicalilor liberi. 

Radicalii liberi pot duce la deteriorarea celulelor mitocondriale care sunt asociate cu boli grave cum ar fi cancerul, boala Alzheimer și boala Parkinson.

Capacitatea semințelor de quinoa de a regla valorile colesterolului poate avea efecte benefice asupra sănătății inimii. 

De asemenea flavonoidele ce se găsesc în quinoa s-a demonstrat că ajută organismul la protejarea bolilor de inimă.

În timp ce multe alimente își pierd drastic cantitatea de nutrienți după ce au fost preparate, surprinzător substanțele nutritive din quinoa s-a dovedit că își mențin calitățile chiar și după ce au fost gătite.

În comparație cu alte alternative fără gluten și paste făinoase, quinoa este cea mai bună alegere pentru o inimă sănătoasă!

Rolul semințelot de quinoa în diabetul zaharat a fost atent studiat pentru a determina dacă este mai eficient decât alte semințe sau legumele în gestionarea acestei boli.

Se pare că antioxidantul quercetin care se găsește în quinoa are un scor extrem de ridicat în lupta cu radicalii liberi și este asociat cu gestionarea cu succes a diabetului zaharat și a hipertensiunii arteriale atunci când este consumat în mod regulat.

Există și băuturi făcute din quinoa. Una dintre ele este Chincha, o băutură ce este consumată la ocazii speciale în America de sud.

Poți găsi această băutură făcută în mod artizanal și poate fi fermentată sau nefermentă.

În funcție de locul în care o servești, beneficiile și gustul se pot schimba destul de mult.

Conține quinoa gluten?

Semințele de quinoa nu conțin gluten ceea ce le face o alternativă sănătoasă a multor cereale ce conțin gluten.

Este un produs ideal pentru cei care suferă de boala celiacă, mai ales că semințele sunt ușor de digerat și extrem de nutritive.

Asocierea semințelor de quinoa cu produsele gluten free a devenit foarte populară deoarece crește conținutul de polifenol al unui produs.

Polifenolul dintr-un aliment ajută la protejarea celulelor împotriva deteriorării iar cele mai multe alimente fără gluten nu conțin această substanță.

De ce ar trebui să ții cont dacă suferi de boala celiacă

Dacă suferi de boala celiacă sau intoleranță la gluten, înainte ca semințele de quinoa să devină alimentul tău preferat, există câteva aspecte pe care ar trebui să le iei în considerare.

Verifică unde a fost procesată quinoa.

Chiar dacă este un aliment gluten free, fabrica unde a fost procesată s-ar putea să nu fie.

Acest lucru duce la o contaminarea încrucișată.

Este important să te asiguri înainte de a cumpăra quinoa, că aceasta a fost procesată într-o fabrică ce este gluten free în felul acesta minimizezi șansele să fie contaminată.

Pentru asta trebuie să citești eticheta ambalajului și niciodată să nu cumperi un produs fără să știi ce conține sau cum a fost procesat.

Este quinoa un aliment potrivit pentru mine?

Acestă întrebare poate avea un răspuns strict personal.

Depinde doar de capacitatea organismului tau de procesare și absorbție a nutrienților, vitaminelor și mineralelor pe care aceasta le conține.

Quinoa este plină de vitamine, minerale și antioxidanți care absorbite în totalitate de organism pot avea efecte incredibile asupra stăriide sănătate fizice și mintale.

De asemena restricțiile tale în alimentație joacă un rol extrem de important în alegerea consumării acestui aliment.

Dacă cumva suferi de vreo boală digestivă ar fi bine să consulți un medic înainte să introduci un aliment nou în alimentație.

Iar cei care suferă de boala celiacă ar trebui să introducă treptat acest produs zn alimentație.

La majoritatea populației nu s-au întâlnit efecte adverse atunci când consumă quinoa ceea ce îl face un aliment sigur pentru a fi consumat.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *