Ce este glutenul și intoleranța la gluten – (GHID COMPLET 2018)

Ce este glutenul și intoleranța la gluten

Cred că ești de acord cu mine că se discută din ce în ce mai mult despre gluten și despre intoleranța la gluten doar că mulți nu știu..

ce este glutenul și cum te poate afecta.

Dacă vrei să aflii mai multe informații despre gluten și cum îți poate afecta viața,

ți-am pregătit cel mai complex articol în care poți afla totul despre această 

substanță proteică prezentă în boabele și făina cerealelor.

Din acest ghid poți afla următoarele informații

Ce este glutenul și în ce produse îl găsești

Glutenul este numele unei substanțe proteice, vâscoase, elastice care se găsește în cereale cum ar fi grâu, ovăz, secară, orz, mei, mălai..

..și în făina rezultată din măcinarea acestor cereale.

Conținutul de gluten în cereale

Glutenul se comportă ca un lipici

..al substanțelor și ajută alimentele să își mențină forma și oferă elasticitate aluatului.

Făina cu conținut ridicat de gluten este folosită în prepararea produselor superioare de panificație pentru că acesta oferă acea pufoșenie produselor.

Exemplu:

Când te duci la supermarket și testezi cu mâna o pâine să vezi dacă e proaspată sau nu.

Apeși pâinea cu mâna tare iar dacă aceasta este proaspată își revine rapid la forma inițială, acesta este rolul glutenului de a oferi elasticitate și pufoșenie aluatului.

Cu cât un produs de panificație este mai moale și pufos cu atât conține mai mult gluten.

Glutenul poate fi găsit în multe produse alimentare care la unele dintre ele la care nici nu te-ai fi așteptat.

Cerealele care conțin cea mai mare cantitate de gluten sunt: grâul, orzul și secara. 

Iată o listă completă de ce produse conțin gluten și care alimente sunt permise și interzise în această dietă.

produse ce contin gluten

Produse ce conțin gluten și sunt fabricate din grâu

  • pâine (pâine albă pufoasă, pita, pâine toast, pâine pentru hamburgeri și hotdog, foi de tortilla)
  • produse de patiserie (croisante, brioșe, clătite, waffe, plăcinte, fornetti, prăjituri, tarte, covrigi, biscuiți, gogoși)
  • paste (ravioli, tortelinni, lasagnia, găluște, cușcuș, gnocchi)
  • pizza
  • crutoane

Produse ce conțin gluten și sunt fabricate din orz

  • pâine de orz, lapte de orz,
  • extract de malț, sirop de malț, aromă de malț, oțet de malț
  • bere
  • drojdie de bere
  • orice băutură din malț

Produse ce conțin gluten și sunt fabricate din secară

  • pâine de secară
  • bere

Deși nu te-ai fi așteptat și aceste produse conțin gluten:

  • sosul de tomate
  • pesmetul
  • grișul
  • supa la plic
  • colorant alimentar
  • bomboane
  • salamurile
  • carnea din conservă
  • amidonul alimentar
  • chipsurile de cartofi
  • sosul de soia
  • dressingul de salată

 

Trebuie să citești eticheta produselor de fiecare dată când cumperi ceva

Ce băuturi NU conțin gluten?

Când începi o dieta fără gluten este bine sa iei în calcul și băuturile.

Poate nu știai dar multe dintre băuturile pe care le consumi zilnic pot conține gluten.

Aici mă refer la băuturile care pot fi contaminate într-un fel sau altul de gluten.

De cele mai multe ori se întamplă în procesul de fabricație atunci când se folosesc aceleași mașinării pe unde au fost prelucrate și cerealele.

bauturi fara gluten

Băuturi permise celor care suferă de intoleranța la gluten

Lapte

Laptele, iaurtul sau chefirul sunt băuturi ce sunt permise celor cu intoleranță la gluten.

Mare atenție pentru că acestea conțin cazeină care poate produce și menține inflamarea organismului unei persoane ce suferă de boala celică.

În acest caz se recomandă consumul cu moderație de produse lactate.

suc de fructe

Sucurile naturale

Sunt cea mai sănătoasă sursă de băuturi.

Probabil cea mai bună băutură pentru o persoană ce suferă de intoleranță la gluten.

Atenție să nu confundați sucurile naturale cu sucurile naturale din comerț.

Îți recomand să folosești doar sucurile din fructe pe care îl faci tu acasă, din fructe proasptele și nu sucurile naturale pe care le găsești pe raftul supermarketurilor.

bauturi energizante

Băuturile energizante

Chiar dacă eu personal nu agreez astfel de băuturi care sunt pline de zahăr și cofeină, totuși acestea sunt sigure pentru o persoană intolerantă la gluten.

Astfel de băuturi nu conțin urme de cereale.

vin

Vinul

O băutură care este făcută din struguri este sigură pentru cineva cu intoleranță la gluten.

Uneori se întâmplă ca în zonele rurale unii vitiicultori să sigileze cu pastă de făină butoaiele unde este ținut vinul și în felul acesta vinul poate fi contaminat.

În schimb vinul făcut în cantități industriale este considerat sigur pesntru că acesta este ținut în recipiente de inox.

tequila

Tequila, rom, coniac, gin.

Aceste băuturi sunt considerate băuturi sigure dacă nu conțin arome.

Este cunoscut faptul că unele dintre ele sunt făcute din grâu dar în procesul de distilare este eliminat glutenul.

Cidru

Cidrul – o băutură fabricată din mere care de obicei conține puțin alcool între 2-3% și are un gust dulce.

Este perfectă a fi consumată alături de o porție de clătite fără gluten.

Băuturi interzise celor care suferă de intoleranța la gluten

Bere

Berea

Berea este principala băutură interzisă celor care suferă de intoleranță la gluten.

Aceasta este fabricată din cereale.

Vodka

Vodka

Este o băutură controverstă unii spun că ar conține gluten alții spun că este înlăturat prin procesul de distilare.

Dacă este o băutură sigură sau nu încă nu știu.

Whisky

Whisky

O băutură care este fabricată din cereale și nu este recomandată celor care nu sunt prieteni cu glutenul.

Cocktail

Coktailurile și diferite băuturi aromate.

De obicei băuturile cu arome sau siropurile care se folosesc la prepaprea cocktailurilor sunt pline de gluten.

Este mai bine să eviți astfel de băuturi.

Sirop

Orice băutură care conține maltz.

Este bine de evitat siropurile de matlz sau orice alt produs care conține maltz.

Acesta este dăunator persoanelor cu intoleranță la gluten.

paine fara gluten

Să consum pâine fără gluten, chiar dacă nu sufăr de boala celiacă?

Pentru cei care nu suferă de boală celiacă pâinea fără gluten poate fi sau nu mai sănătoasă.

În general o dietă fără gluten are un nivel scăzut de vitamine și minerale, cum ar fi vitaminele B și D, zinc, fier, calciu, magneziu și fibre.

Dacă alegi să consumi produse gluten free fără să te documentezi bine înainte pentru că îți poți face mai mult rău decât bine.

Multe produse de panificație fără gluten sunt preparate cu amidon de porumb sau de orez, ambele au un indice glicemic ridicat și un conținut scăzut de fibre.

Particulele de gluten joacă  un rolimportant în formarea aluatului de pâine.

Cei care produc pâine fără gluten adesea intorduc amidon și uleiuri în aluat pentru a  suplini textura pufoasă pe care o oferă glutenul.

De asemenea aceștia cresc conținutul de calorii.

Dacă alegi să mănânci pâine fără gluten, trebuie să citești eticheta produsului pe care îl cumperi,  să te uiți la lista de ingrediente, ce aditivi conține și nivelul de fibre.

Cu toate acestea, există o mulțime de opțiuni diferite de făină fără gluten.

faină fără gluten

Câte tipuri de faină fără gluten există?

Din fericire există mai multe tipuri de făină care nu conțin gluten iar cele mai cunoscute sunt:

  • făina de orez brun
  • făina de orez alb
  • făina de migdale
  • făina de quinoa
  • făina de năut
  • făina de hrișcă
  • făina de mei
  • făina de nucă de cocos
  • făina de in
  • făina de tapioca
  • amidonul de cartofi

De fiecare dată când vrei să încerci o nouă făină trebuie să citești cu atenție ambalajul unde trebuie specificat dacă acea făină conține sau nu gluten.

Dar acum să le iau pe fiecare în parte și să îți vorbesc un pic despre ele.

faina de orez brun

Făina de orez brun

Este obținută tot prin măcinarea boabelor de orez.

Acesta este plină de fibre, proteine și este foarte hrănitoare.

Are o aromă care se asemănă cu cea de alune.

Este recomandată a fi folosită în combinație cu alte făinuri.

Este ideală pentru prepararea urmatorelor produse:

  • pâine pentru ca îi oferă o crustă frumoasă
  • snițele
  • creveți pane
  • pește

faina de orez alb

Făina de orez alb

Este o făină care se obține prin măcinarea boabelor de orez.

Acesta conține fibre și proteine dar nu într-o cantitate atât de mare ca făina din orez brun.

Este ideală pentru preparea sau îngosarea sosurilor de ce nu chiar și a ciorbelor.

faina de migdale

Făina de migdale

Se obține prin măcinarea migdalelor crude până devin o pulbere fină.

Acesta se aseamănă destul de mult cu făina clasică doar ca este foarte moale și foarte aromată.

Datorită aromei este ideală pentru preparea dulciurilor cum ar fi:

  • fursecuri,
  • tartelor,
  • biscuiților,
  • a prăjiturilor în general

faina de quinoa

Făina de quinoa

Acestă făină are o valoare nutritivă mare și o ușoară aromă de nucă și uneori poate avea o aroma amăruie.

Aroma amăruie din făină se poate masca dacă se folosește cacao sau pudră de carob. 

Este bogată în proteine și vitamine în special vitamina B, calciu fier și zinc.

Se poate folosi pentru prepararea umătoarelor produse:

  • clătite
  • fursecuri
  • pâine
  • prăjituri
  • biscuiți

faina de naut

Făina de năut

Este o făină plină de nutrienți și are un nivel crescut de proteine și minerale.

Are o aroma specifică foarte puternică.

De aceea este recomandat să fie utilizată cu moderație.

Este ideală pentru îngroșarea sosurilor, supelor cremă sau a tocănițelor.

De asemenea poate fi folosită pentru prepararea pâinii dar cu moderație din cauza aromei puternice.

Poate fi folosită cu succes în prepararea următoarelor preparete:

  • falafel
  • pâine
  • brioșe

faina de hrisca

Făina de hrișcă

Este bogată în vitaminele E, B1 şi B2, dar şi în proteine, carbohidraţi, fibre, fosfor, magneziu, cupru, zinc, mangan, seleniu şi fier.

Este închisă la culoare și are o aroma puternică specifică.

Are o textură fină și moale.

Este bine să fie folosită în combinație cu amidonul de probum sau cu făina de tapioca pentru a obține compoziția ideală. 

Este ideal să fie folosită pentru:

  • brioșe
  • clătite
  • biscuiți
  • fursecuri

faina de mei

Făina de mei

Conține proteine, fibre, vitaminele B, E, minerale (precum calciu, zinc, fier, magneziu, fosfor, mangan, potasiu), aminoacizi esențiali, triptofan.

Are o textură moale untoasă și este ușor de digerat.

Se poate folosi făina de mei singură, sau în amestec cu faina de orez pentru a oferi o textură și un gust deosebit pâinii și produselor de patiserie.

Este ideală de a fi folosită in praparea următoarelor produse:

  • budincă
  • clatite
  • tortilla
  • prajituri moi gen chec

faina de nuca de cocos

Făina de nucă de cocos

Conține foarte multe grăsimi saturate, fibre și proteine care dau senzația de sațietate și mențin scăzută glicemia în organism.

Are un miros foarte plăcut și un gust ușor dulceag.

Este o făină care crește rapid de accea este frecvent utilizată în rețetele de pâine.

De cele mai multe ori din acestă făină se prepară urmatorele produse:

  • pâine
  • biscuiți
  • fursecuri
  • blaturi de tort
  • prăjituri

faina de in

Făina de in

Foarte bogată în acizi omega 3.

Are o ușoară aroma de alune de pădure.

Trebuie a-și menține proprietățile trebuie păstrată într-un loc răcoros și întunecat.

Este ideală să fie folosită la prepararea următoarelor produse:

  • pâine
  • prăjituri pufoase
  • blaturi de tort

faina de tapioca

Făina de tapioca

Are o culoarea albă, un gust și un miros specific.

Este recomandată a fi folosită împreună cu alte făinuri și niciodată singură.

Este mai mult folosită ca agent de îngroșare pentru sosuri sau budinci.

amidon de cartofi

Amidonul de cartofi

Acesta este un agent de îngroșare și nu o făină în sine.

De cele mai multe ori se folosește la îngroșarea sosurilor, tocănițelor și a budincilor.

Dieta fără gluten

Dieta fără gluten este sau nu, sănătoasă?

Evitarea glutenului înseamnă mai mult decât renunțarea la pâinea tradițională, cerealele, paste, pizza și bere.

Glutenul se ascunde în multe alte produse printre care:

  • legume congelate
  • sosuri
  • sos de soia
  • alimente realizate cu “arome naturale”
  • suplimente de vitamine și minerale
  • unele medicamente
  • pastă de dinți

Dietă fără gluten poate fi extrem de dificilă.

Dacă ești hotărât să renunți la gluten, este important să știi că poți avea unele deficiențe nutriționale.

Vitamina B in cereale

Cerealele și pâinea sunt o sursă majoră de vitamina B.

Chiar dacă pâinea făcută din făină de orez brun, năut sau alte tipuri de făină fără gluten, devine tot mai populară..

..în general nu este completată cu vitamina B.

Așa că poate fi o problemă pentru cine alege să consume astfel de produse .

Dar cea mai mare atenție trebuie să o aibă femeile care sunt însărcinate pentru că ele au nevoie de vitamina B9 cunoscută și sub numele de acid folic care previne apariția malformațiilor congenitale.

În schimb dacă îți completezi dieta fără gluten cu un aport de multiminerale și multivitamine atunci organismul tău ar trebui să fie în siguranță.

Dieta fără gluten NU este o modă.

 

Ce este intoleranța la gluten sau boala celiacă

Intoleranța la gluten sau boala celiacă este o tulburare autoimună gravă care poate apărea la persoanele predispuse genetic, unde ingestia de gluten duce la deteriorarea intestinului subțire.

Se estimează că o persoană din 100 este afectată de intoleranța la gluten.

inteloranta la gluten

Să îți explic mai detaliat cum se manifestă acestă afecțiune:

Când o persoană cu intoleranță la gluten, mănâncă un produs ce conține gluten în corpul acestuia se produse un răspuns la produsul ingerat.

Sitemul imunitar răspunde prin deteriorarea vililor, care au rolul de a proteja intestinul subțire și care absorb substanțele nutritive din alimente.

Vilii normali

Din acest motiv boala celiacă este considerată o afecțiune autoimună.

Care sunt simptomele bolii celiace

simptome intoleranta la gluten

În cazul adulților trebuie să urmărești umătoarele simptome:

  • anemie – deficit de fier
  • osteoporoza cu debut precoce sau osteopenie
  • infertilitatea și avortul spontan
  • intoleranță la lactoză
  • deficiențe vitamine și minerale
  • tulburări ale sistemului nervos central și periferic
  • insuficiență pancreatică
  • limfoame intestinale și alte tipuri de cancer gastro-intestinal (malignități)
  • disfuncția vezicii biliare
  • manifestări neurologice, (ataxie, convulsii epileptice, demență, migrenă, neuropatie, miopatie și leucoencefalopatie multifocală)

În cazul copiilor trebuie să urmărești umătoarele simptome:

  • balonare și durere abdominală
  • diaree cronică
  • vărsături
  • constipație
  • paloarea feței
  • pierdere în greutate
  • oboseală
  • iritabilitate și probleme de comportament
  • probleme dentare și a dinților permanenți
  • creșterea și pubertatea întârziată
  • mic de statură
  • incapacitatea de a se concentra
  • tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD)

Cum se diagnosticheaza boala celiacă

Dacă suferi de simptomele descrise mai sus trebuie neapratat să consulți un medic.

Diagnosticele și tratamentele puse pe internet nu sunt eficiente.

Există două tipuri de analize prin care se poate confirma diagnosticul de boală celiacă.

  1. Primul tip de analiză este proba de sânge care este și cea mai simplă și economică. Prin această analiză se urmăresc markerii de boală celiacă și valorile anticorpilor din organism.
  2. Al doilea tip de analiză este ceva mai compleză și este făcută prin efectuarea biopsiei de mucoasă intestinală, la care se analizează modificări caracteristice de atrofierea vilităților intestinale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *